Overtuigingskracht zit grotendeels in consistentie. Een sterk merk creëer je dus met eenduidige communicatie. Door de juiste stem voor je bedrijf te vinden en deze overal en altijd te laten klinken. Je klanten krijgen via alle kanalen dezelfde indruk van jouw bedrijf. Op je website, via social media en in mailings. Want vind jij het geloofwaardig als iemand in één keer anders klinkt?
Je merk is de ziel van je bedrijf. Het branding-marketingplan is niet alleen mooi voor in de kast. In de dagelijkse activiteiten en communicatie is het echter lastig om telkens je waarden te herinneren en terug te laten komen. Dat herkennen we allemaal. En iedereen uit het bedrijf heeft van nature weer net een andere manier van communiceren. Ardath Albee, B2B-marketingstrateeg en auteur van Digital Relevance, zegt daarover: “Het feit dat er te veel mensen zijn die bepalen welke boodschap en welk design de communicatie-uitingen en content moeten krijgen, is een grote uitdaging voor merken. Je ziet dit vaak in teams die in verschillende regio's werken of in teams die over de organisatie zijn verspreid; zij werken niet altijd met elkaar samen.”
Voor een sterk merk is consistente communicatie essentieel. De waarden van je bedrijf vormen het DNA van je bedrijf. De communicatie is het silhouet. Samen vormen ze de basis van een sterke, eenduidige merkstrategie waarmee je klanten bindt. Maar dat gebeurt natuurlijk alleen als het je lukt om je merkwaarden levend te houden. Niet gek dus om wat vaker stil te staan bij de identiteit van je bedrijf. En de manier waarop je je merk in elke activiteit en elke vorm van communicatie terug laat komen.
Het geheim van merkconsistentie vind je in de communicatie. Als het je lukt om in je waarden in elke communicatie-uiting terug te laten komen, nestelen ze zich in het hoofd van je potentiële klant. Maar… Hoe zorg je nu concreet voor consistente communicatie?
Volgens Albee is er een simpele oplossing: creëer een centrale plek voor alle communicatiemiddelen. “De beste oplossing hiervoor is een centrale portal waar [mensen] naartoe kunnen gaan en content kunnen delen,” zegt zij. Verzamel goedgekeurde materialen en sla ze geordend op. Maak van e-mails, etc. templates goedgekeurde materialen. Gebruik labels, zodat alle middelen makkelijk teruggevonden kunnen worden. Gebruik altijd een simpel systeem om de middelen te ordenen. En zorg ervoor dat iedereen het systeem kent. Dat kun je met een eenmalige introductie doen. Maar ook door er in elke vergadering mee te werken.
De identiteit van je bedrijf is dynamisch en mag veranderen. Stilstand is achteruitgang. Maar… Monitor de bewegingen en stuur bij waar nodig. Let op voor abrupte koersveranderingen. Zo kun je regelmatig onderzoeken doen bij klanten om het imago en beeld van het bedrijf te peilen. Met enquêtes kun je eenvoudig met een aantal vragen de klantgerichtheid, vertrouwen, aanzien, betrouwbaarheid en herkenbaarheid meten. Daarnaast kun je wat dieper graven om de achterliggende motieven te weten komen. In een persoonlijk gesprek of een focusgroep kun je hiernaar doorvragen.
De uitkomsten vertellen je of er veranderingen zijn en welk karakter deze hebben. Tenzij je een grote marketingcampagne op poten zet om de plotse verandering kracht bij te zetten en duidelijk uit te leggen wat er gebeurt en waarom, ga je het best geleidelijk mee met evoluties zonder felle contrasten. (Hannes D'Hulster, UX expert, Wijs) Maar werk vooral niet krampachtig. Durf je stem te laten klinken en focus je energie op dat wat je wilt neerzetten. Guido David van Merketingvisie verwoordt het mooi: ”Het bouwen aan een winnend merk is geen sprint, maar een marathon. Alleen met vallen en opstaan kun je je merkkracht versterken.”
Lees hier hoe je online samenwerken een succes maakt.
Of bekijk hier alle andere blog artikelen.