Nu wil het geval dat deze VvE een welkomstcommissie heeft. “Ik ben mevrouw van der Veer, zei een dame die op mijn eerste avond 'thuis' al voor mijn deur stond. “Ik woon twee verdiepingen hoger op nummer 377”, vervolgt zij vrolijk. “Namens de VvE mag ik alle nieuwe bewoners van harte welkom heten en een bloemetje en dit welkomspakket overhandigen”. ‘Kijk’, dacht ik, ‘dat voelt als thuiskomen.’
Mevrouw van der Veer legt mij uit dat het welkomspakket ondermeer bestaat uit een pak bastognekoeken. (Tja, wie lust die niet? Bastognes vormen ongeveer de garantie dat je je direct thuis voelt; goed gezien van die VvE!) Verder bevat het pakket een fles schoonmaakmiddel voor de vloer van de gallerij - oeps, die boodschap was meteen duidelijk, een handleiding voor de toegangscamera - had ik zelf al uitgedokterd, eerlijk gezegd - en een kaart met de link naar een gezamenlijke portal die ze sjer-bord noemde. “Sjer-bord, zegt u? Wat is dat?” “Ja, Share-board.” “Als u mij nu uw email-adres geeft,” gaf ze hulpvaardig aan, “dan zorg ik dat u toegang krijgt tot onze eigen Share-board. Daar vindt u alles over de VvE. De administratie, betalingen, stemrecht, alle contracten en noem maar op.”
En, ze begon te versnellen. “Onze Share-board heeft één deel voor de formele bestuurlijke en financiële zaken en één deel voor de dagelijkse meldingen van storingen en schade. Bovendien” - ze begon helemaal te glunderen - “is er een deel waar we met elkaar overleggen, discussiëren en allerlei leuke dingen delen. Dat is onze eigen Twitter, Whatsapp en Facebook in één. Social media heet dat geloof ik.” Volgens mij houdt mevrouw van der Veer zich nu van de domme, maar charmant doet ze het zeker. “Elke kwartaal wordt er iets georganiseerd. Toevallig hebben we morgenavond een wijnproeverij bij nummer 234, bij Karel van der Vlist. Die weet veel van wijn. Vorig jaar was het ook erg gezellig.” Het is mij intussen wel duidelijk waarom deze mevrouw Van der Veer is gevraagd om als welkomsboodschapper te fungeren. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. "We hebben ook een uitleen-hoekje, waar de bewoners met elkaar gereedschappen en keukengerei delen. Ik heb gisteren de elektrische fiets geleend van de mevrouw onder mij. Voor die tijd wist ik niet eens dat ze zo'n fiets had." Mevrouw van der Veer was opgetogen over het uitleenhoekje.
“Wat voor u ook belangrijk is om te weten.” Nu gaat ze afsluiten, denk ik… “Als u een storing hebt aan uw camera, de lift hapert of een ruit beschadigd is, kunt u dat direct melden via Share-board. Op uw smartphone. U heeft toch zeker ook wel een smartphone?” Ja, ik heb ook een smartphone. “De andere bewoners zien dat dan ook en hoeven het niet meer te melden. Sjaak, onze huismeester, Sjaak van der Steen, reageert meestal binnen een uur. Hij laat ons ook weten wanneer het gerepareerd wordt.” Ik moet zeggen: dat klinkt niet onhandig.
“Komt u dan ook, morgenavond? Het begint om zeven uur. We zouden het erg leuk vinden.” Nu had ik eigenlijk bedacht om de stellingkast in elkaar te gaan zetten. Maar ja, dat kan een dagje later ook wel. En een wijntje laat ik niet staan. “Nou, laat ik dat maar doen dan. Zeven uur op 234. Zien we elkaar morgenavond.” Mevrouw Van der Veer overhandigt mij de doos, die niet al te zwaar blijkt te zijn. Ik bedank haar vriendelijk. “Dan heb ik nog wel uw e-mailadres nodig voor onze Share-board”. O ja, Share-board. Dan hoor ik er helemaal bij. Bij onze VvE. Ik geef haar mijn email-adres en sluit de deur met een glimlach: ‘Het begint best goed hier!’
Lees hier hoe je met Share-board de betrokkenheid bij de VvE vergroot.